Bonsai

Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Drömmer...

Av Fredric Westin - 7 mars 2012 11:29

Sitter framför dator  och drömmer om diverse frön som jag skulle vilja sätta och börja driva upp som material till bonsaier i framtiden. Kanske tar och lägger en beställning i slutet av veckan men jag vet ju vad frugan kommer att säga...


Är det någon ide?    Du lyckades ju inte med de förra fröna du köpte...

 

Och visst kanske är det så, men man ska ju inte ge upp först, andra, tredje, fjärde eller femte gången. Man måste ju först prova ordentligt innan man säger att man inte kan. Någon som har bra tips på hur man tar hand om sina frön på bästa sätt eftersom jag aldrig tycks få dem att gro. Är det bara jag som är otålig?


Försöker mig nu på att odla Ambraträd, någon som har erfarenhet av detta?

 
 
castor fiber

castor fiber

7 mars 2012 19:39

Hej!
Som total nybörjare har jag ingen aning om du ens vill höra det lilla jag har att säga. Jag har inte gett mig in i riktiga Bonsaivärlden än utan håller fortfarande på att driva upp mina små typer från frön.
Jag har köpt på mig silkes- (Albizia Julibri), judas- (Cercis Siliquastrum) och baobabfrön (Adansonia digitata).
Om de blir bra/ens går att göra bonsai av? Inte en aning.
Men jag har fått alla att gro i alla fall!
Silkesträdet var "enklast", 6 av 7 frön hade blivit 2-3 cm stora ovan jord efter bara 6 dagar.
Ha en trevlig kväll! / Viktor

http://winebeaver.blogspot.com

Fredric Westin

7 mars 2012 19:46

Tycker alltid att det är roligt att höra vad andra tycker och tänker. Kanske jag testar några av dessa framöver så tack för tipset.

Eftersom det inte var länge sedan jag själv kastade mig in i denna värld så vet jag hur det känns att vara en total nybörjare, men jag kan rekomendera dig att ta kontakt med sällskapet i din krets, var i sverige finns du då måntro?

 
castor fiber

castor fiber

7 mars 2012 19:55

Jag befinner mig i Umeå för tillfället och studerar ett sista år!
Du bodde i Sävar om jag förstod presentationen rätt!?

http://winebeaver.blogspot.com

Fredric Westin

7 mars 2012 20:01

I Umeå, där ser man... och jag bor precis som diu säger i Sävar. Eftersom du ändå bor i Umeå och det är där som norra kretsens möten håller till tycker jag att du ska se till att komma på någon av våra träffar för att se vad det är vi håller på med. Nästa träff är den 31/3 och sedan blir det en den 21/4.

 
Ingen bild

castor fiber

7 mars 2012 20:14

Ja, hade ju vart trevligt. Är dock inte medlem i bonsaisällskapet (än), tar nog ett litet tag innan jag blir medlem.
Har som sagt något/några år kvar innan jag skall "bonsaia" på riktigt, mest uppdrivning utan så mycket klippande o trådande ännu.
Kommer vara borta då dessa två träffar är men om man är välkommen att kika in vid ett senare tillfälle så skulle jag gärna göra det. Om inte annat bara för att kolla på era fina träd :)

Fredric Westin

7 mars 2012 20:30

Jo nog tror jag att du är välkommen in på några av våra träffar för att se vad vi pysslar med, men jag kan ju bara tillägga att om du tittar in så är det inte mina fina träd du kommer att titta på utan på de andras som hållit på i flera år.

Tycker ändå att du ska gå en nybörjarkurs för att få lite tips och ideér. Att odla i från frön tar extremt lång tid och det kan ju vara roligt att pyssla om ett eller två inomhusträd under tiden.

Går man en kurs så blir man medlem samt att man får material och kruka till en egenskapad "bonsai"

 
Bonsai-Anna

Bonsai-Anna

9 mars 2012 10:42

Ambraträd (liqudambar styra-nånting) sådde jag för x antal år sedan och de klarade sig bra och växte bra tills de frös en vinter då jag var för slarvig med temperaturkollen. Går säkert jättebra om de får stå i svalt vinterförråd, men inte för kallt då...

http://bonsiary.blogspot.com

Fredric Westin

10 mars 2012 16:09

Då vet jag att det funkar, men just nu håller jag på satt stratifiera dem i kylen... hur länge bör de stå där? Jag vill ju börja nu. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredric Westin - 2 september 2012 21:46

Stänger ner denna blogg och byter till den här.

Av Fredric Westin - 9 juni 2012 22:49

Känner fortfarande på att jag är dålig på att uppdatera bloggen, men det kanske kan bero på att jag inte har så många träd att jobba med... hmm får nog ta och skaffa fler.   För ett tag sedan var jag ute på en liten egen yamadori utflyckt och hit...

Av Fredric Westin - 13 maj 2012 22:05


Nu var det länge sedan jag uppdaterade bloggen igen... börjar bli dålig på det men kanske beror det på att man har en hel del i trädgården att göra nu när snön försvunnit   Även om jag har haft fullt upp så har jag fortfarande hunnit med att pyssla l...

Av Fredric Westin - 19 april 2012 14:58

Då var det snart dax igen för möte med norra kretsen och jag längtar efter att få råd och tips om vad man kan göra. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska ta med mig för träd... blir nog kanske min dubbelstammade Ficus natasja igen, ev någon lönn (ige...

Av Fredric Westin - 3 april 2012 12:05

Meningen var att jag redan i lördags skulle uppdatera hur det gått under det vanliga klippmötet tillsammans med Norra kretsen men det fanns liksom inte riktigt tid till de. Med mig på mötet hade jag i alla fall mina två japanska lönnar, min tvåstamma...

Presentation


Jag är en glad amatör som nyligen fått upp ögonen för bonsaikonsten

Genom att blogga om mina försök att hålla de små träden vid liv hoppas jag också kunna följa deras eventuella utveckling.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Skapa flashcards