Bonsai

Alla inlägg under mars 2012

Av Fredric Westin - 30 mars 2012 16:32

Ja nu var det verkligen länge sedan jag uppdaterade här på bloggen och anledningen har helt enkelt varit brist på tid, men kan dock inte riktigt säga vad jag gjort med all denna tid... hmm... men jag kan meddela att min ficus natasja lever och mår bra (kan detta va rekord mån tro?)


Imorgon är det åter träff med norra kretsen och jag blev så glad när jag hörde mig för lite om de japaska lönnarna. Det är inte riktigt dax att ta fram dem ännu "om man inte kan tänka sig att ha dem inne en stun" fram till dess att de klarar sig ute :-)


Naturligtvis skynadade jag mig ut i friggen och plockade in min japanska lönn och planterade ner dem i två plastkrukor som jag klippt ner lite på höjden (har inga bonsaikrukor att sätta dem i). Imorgon tar jag med dem för att se vad man skulle kunna göra åt dem, själv har jag inga egna tankar om dem ännu vet bara att grenar måste kortas.


Japanska lönnen 1

  

Japanska lönnen 2

 




Av Fredric Westin - 7 mars 2012 11:29

Sitter framför dator  och drömmer om diverse frön som jag skulle vilja sätta och börja driva upp som material till bonsaier i framtiden. Kanske tar och lägger en beställning i slutet av veckan men jag vet ju vad frugan kommer att säga...


Är det någon ide?    Du lyckades ju inte med de förra fröna du köpte...

 

Och visst kanske är det så, men man ska ju inte ge upp först, andra, tredje, fjärde eller femte gången. Man måste ju först prova ordentligt innan man säger att man inte kan. Någon som har bra tips på hur man tar hand om sina frön på bästa sätt eftersom jag aldrig tycks få dem att gro. Är det bara jag som är otålig?


Försöker mig nu på att odla Ambraträd, någon som har erfarenhet av detta?

Av Fredric Westin - 5 mars 2012 09:14

Av någon konstig anledning har jag fastnat för det formgivning av bonsaier med två stammar och det var det som blev min senaste skapelse under senaste bonsaimötet. Med ett noga utvalt material fick jag stor hjälp av deltagarna att forma detta.


 


Stör mig lite på att krukan i sig är sned men den kan bytas ut längre fram. Toppen är inte upplindade eftersom jag inte ville klippa bort för mycket av det som tidigare var topp och kanske sänker jag toppen ytterligare lite till. Med grov stam och mycket vackert rotsystem så hoppas jag att denna ska klara sig fin fint och att jag inte vattnar ihjäl den.

Av Fredric Westin - 3 mars 2012 22:12

Idag lyckades jag komma mig iväg på mitt första möte med Bonsaisällskapet (norra kretsen) och ni må tro att jag var nervös eftersom det enda jag lyckats ed är att ta död på all de försök jag gjort.


Tur att de var snälla  , för jag tänkte mig att mina fula små försök inte gick att göra något med. Tack och lov konstaterades att de "träd" jag trodde var döda faktiskt lever, men att jag måste låta de längre tid mellan vattningarna. Ja jag vattnar ihjäl mina fikusar. Mina små var det inte så mycket att göra med, men som tur var hade jag med mig ett nytt material och jobba med.


Av en noga utvald Ficus natasja skapedes en ny potensai med två stammar. Bild på den kommer senare och denna hoppas jag verkligen klarar sig. Träden var kraftiga och hade ett fint rotsystem som fördelade sig jämt runt trädets bas så nu ska den bara växa och tjocka på sig. Få se om jag lyckas linda om grenarna så att jag undviker fula märken efter den på stam och grenar.


Tack för en trevlig träff Norra kretsen. 

Presentation


Jag är en glad amatör som nyligen fått upp ögonen för bonsaikonsten

Genom att blogga om mina försök att hålla de små träden vid liv hoppas jag också kunna följa deras eventuella utveckling.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards